lørdag 9. juli 2011

Oppskrift på oreo iskake med bringerbærkoulis


Mandelbunn:
5 eggehviter
250 gr sukker
250 gr malte mandler

Is:
5 eggeplommer
100 gr sukker
0,5 liter fløte
1 pk oreo-kjeks(12 stk)

Fremgangsmåte:
Mandelbunnen:
Eggehvitene stivpiskes, tilsett sukker og malte mandler.
Stekes i springform str 24 cm midt i ovenen ved 175 grader i 20-25 minutter.
Avkjøles

Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis.
Pisk fløten stiv og bland den deretter med eggedosisen. Ha oreo kjeksen i en plastpose og knus den med kjevle og tilsett den i blandingen. Blandingen legges på mandelbunnen, og settes i fryseren i minimum 4 timer. Tempereres i ca 30 minutter før servering. Serveres med bringerbærcoulis, og pynt gjerne med friske bringebær.

Bringebærcoulis:
1 kurv bringebær
1,5 dl sukker
vann

Fremgangsmåte:
Mos bringebærene med en stavmikser, og kok opp med sukker. Tilsett litt vann(max 1 dl). Kokes til en sirupaktig konsistens. Siles gjennom en sil/klede.


Velbekomme

4 kommentarer:

aase sa...

Å du og du som du vet å friste........Nikoline ble syk når vi var ute itad....jeg har laget Pavlova som vi skal ha med til bestemor...nå blir det bare aasemannen og Viktoria som reiser....for Nikoline ligger på sofaen og kaster opp stakkars.....

Den her kaka de så meget god ut, for vel si heldigvis for meg så har jeg ikke den kjeksen i hus, ellers hadde jeg vel ratt laget meg en...

Tusen takk for at du deler oppskriften!!

liven sa...

Tenker denne kaken smaker vidunderlig!!

ha en fin helg livy

wimsyś scrapperier sa...

Tusden takk♥ gleder meg til å prøve denne når mannen min fyller året på mandag♥

Klem

Frøken Anker sa...

UHMMM...det ser lækkert ud :-)

God sommer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...